70-ty jubileusz jachtu HETMAN

 

Siedemdziesiąt lat temu zwodowano jacht Hetman w stoczni Abeking & Rasmussen, w Lemwerder / Bremen. W 1936 roku podniesiono polską banderę na rufie SY Hetman. Jacht Hetman pod patronatem Fundacji Morskiej Hetman, w jubileuszowym sezonie żeglarskim odbył rejs do Narwiku.

W świadomości Polaków żyjących w kraju i za granicą, nazwa Narwik i obrona tego miasta przez niszczyciel ORP Grom, ma miejsce specjalne. Dla załóg, które wyruszyły na Morze Norweskie na SY Hetman, historia ORP Grom ma szczególną wymowę. Żeglarze pamiętają, że w 1936 roku, 5 maja okręt otrzymał nazwę "GROM", a 27 lipca o godz. 13.10 odbyło się wodowanie okrętu w stoczni John Samuel White & Co Ltd. w Cowes.

 

W 2006 roku obchodziliśmy siedemdziesiątą rocznicę wejścia do służby na morzu niszczyciela ORP Grom i SY Hetman.

Niszczyciel ORP Grom, 4 maja 1940 roku, u wejścia do fiordu Rombakken, w rejonie Narwiku, został trafiony bombą zrzuconą z wysokości 6000 metrów przez niemiecki Heinkel He-111. W dniu 10 sierpnia 2006 roku, załoga jachtu Hetman o godzinie 17.55, w miejscu zatopienia ORP Grom, na pozycji
= 68° 27' 42" N,
= 017° 26' 58" E,
złożyła wieniec z biało czerwonych kwiatów i oddała honor banderą. W Narwiku nastąpiła zmiana załogi. W dniu 11 sierpnia o godzinie 16.00, nowa załoga, która przyleciała z Gdyni, rozpoczęła rejs złożeniem wiązanki z kwiatów polnych i oddaniem honoru banderą na pozycji zatopienia ORP Grom. Uczczono 55 marynarzy, którzy zginęli wraz z okrętem.

 

Rejs do Narwiku był okresem zdobywania wiedzy marynistycznej i doskonalenia umiejętności żeglarskich w trudnych warunkach, na wodach pływowych Morza Norweskiego. Było to wyjście za Koło Podbiegunowe. Walory turystyczne, to rejs fiordami Norwegii. Zwiedzono najsłynniejsze, znane z tysięcy zdjęć i publikacji na całym świecie, Gejranger fiord z wodospadem "siedem sióstr", oraz Lyse fiord ze skałą "Prekestolen" 600 metrów nad pokładem jachtu i kamieniem wciśniętym 1000 metrów nad poziomem wody miedzy skały "Kierag". SY Hetman był tam, gdzie góry wyrastają z morza, na archipelagu Lofoty ze stolicą Svolvaer. Jedną noc, przy pomoście miniaturowej elektrowni wodnej, spędzono w Trollfiordzie, najpiękniejszym fiordzie Lofotów, otoczonego ponad tysiącmetrowymi górami. Lofoty, to królestwo dorsza, o czym przekonały się załogi jachtu Hetman. Dorszową Królową została Kasia Armińska odławiając metrowego dorsza. Norweski informator podaje, że największe odłowione okazy tego gatunku miały 1,5 metra. Rzeźnikiem Lofotów mianowanym został Piotr Nogaś, który posiadł w sposób mistrzowski sztukę odgławiania i filetowania ryb, nie dopuszczając do tych czynności pozostałej załogi.

 

Rejs rozpoczął się 20 lipca w Gdyni. Jacht Hetman przepłynął 3300 mil morskich, spędzając w morzu około 700 godzin. Odwiedzono porty Norwegii, Danii i Szwecji. Między innymi, podano cumy w Frederikshavn, Stawanger, Bergen, Alesuund, Bodo, Svolvaer, Kopenhaga. Rejs prowadzony przez kapitana Waldemara Waszczyka, przy udziale jednej żeglarki i dziewiętnastu żeglarzy zakończył się pomyślnie 31 sierpnia 2006 roku w Gdyni. SY Hetman, mahoniowy drewniany jacht zapisał następną piękną kartę w swojej siedemdziesięcioletniej historii służby na morzu, sławiąc polską banderę.

 

 

Hetmanem w Kosmos

Dla marynarzy z ORP Grom

Dla 50-ciu marynarzy z ORP Grom

Fiordy Lofotów

Pomóżcie bo nie podniosę

Preikestolen


Jacht Hetman rozpoczął swój jubileuszowy sezon żeglarski w maju rejsem do St. Petersburga, gdzie część załogi uczestniczyła w 43 Światowym Kongresie Podwodników. Rejs na trasie Gdynia - Tallin - St. Petersburg - Gdynia w dniach 20 maj do 03 czerwca prowadził kapitan Jędrzej Czajkowski z siedmioma żeglarzami. Żeglarze chętnie odwiedzają marynę w Tallinie. W mieście można odnaleźć tablicę przy wejściu do muzeum morskiego przypominającą o internowaniu polskiego okrętu podwodnego ORP Orzeł. W porcie wojennym w Tallinie tabliczka z nazwą "ORP ORZEŁ" wskazuje miejsce przy nabrzeżu, gdzie cumował. To z tego portu ORP Orzeł dokonał słynnej brawurowej ucieczki we wrześniu 1939 roku. W rejsie do St. Petersburga SY Hetman przepłynął 1208 mil morskich przebywając w morzu 217 godzin.  

Hetman w St. Petersburgu

   
Należy odnotować, że w sezonie żeglarskim 2006, SY Hetman odbył trzy rejsy szkoleniowe po portach polskich i do Kłajpedy. Uczestniczący w nich dwudziestu pięciu żeglarzy przepłynęło 655 mil morskich.  

W drodze do Łeby